עם האבחנה יש לציין (ע"פ 3 חודשים אחרונים🙂
◦ סוג מגביל type( )restricting – הירידה במשקל נעשית באמצעות הגבלה קלורית והתעמלות, וללא
בולמוסי אכילה
◦ סוג בולמוס/טיהור type( )binge-eating/purging – אפיזודות חוזרות של בולמוסי אכילה או ניסיונות
לטיהור
הסוג המגביל:
הגבלת הצריכה הקלורית דרך הפחתה בכמות והגבלה בסוגי מאכלים. לרוב התנהגויות נלוות (איטיות, חיתוך קפדני, הסתרה, אי-אכילה בפומבי.) (במחלקות להפרעות אכילה מגבילים את משך הזמן לאכילה כי רוצים
שהטקס לא יהיה אובססיבי)
"אנורקסיה" = אובדן תיאבון – בשלב מאוחר בלבד! (מיתוס נפוץ הוא שהן לא חשות רעב. הן רעבות אבל
נלחמות בדחף)
התנהגויות המדכאות תיאבון על מנת להתמודד עם הרעב (אמפטמינים, כדורי דיאטה, משקאות לא
משמינים)
בולמוס- טיהור
בולמוס: צריכה קלורית רבה, מעבר לצריכה של רוב האנשים בפרק זמן דומה
טיהור: הקאה יזומה, משלשלים, חומרים משתנים, חוקן
התעמלות:
לעיתים משטר קיצוני, נעשה מטרה בפני עצמה, מקבל אופי ריטואלי אובססיבי, אי קיום הטקס יוביל לאשמה
(בדומה ל.)OCD
מהלך ופרוגנוזה
הפרעה עיקשת וקטלנית. במחקר שבחן מטופלות 21 שנה לאחר הגעתן לטיפול: 16% לא שרדו, 10% עדיין
סבלו מההפרעה, 21% החלימו חלקית בלבד.
3%-23% יבצעו ניסיון אובדני. אחוז הניסיונות המוצלחים גבוה פי 50 מהאוכלוסייה הכללית (נחישות? עמידות
לכאב)? שיעורי מוות בקרב בנות/נשים בגילאי 15-24 גבוה פי 12 בקרב AN לעומת ללא .AN
הרבה ממקרי המוות נובעים מסיבוכים רפואיים של הרעבה. חשוב במיוחד בילדים ונוער- הגוף עוצר, הם לא
סיימו לגדול.
סיבוכים רפואיים
סיבוכים רבים, קל למות מהמחלה, כי הרעבה היא מצב לא טבעי לגוף.
◦ רגישות לקור (לפעמים נראה אנורקטיות עם סוודר באמצע הקיץ)
◦ לחץ דם נמוך, ברדיקרדיה (דופק נמוך()הרבה פעמים מגלים אנורקסיה בגלל התעלפות שנובעת
מלחץ דם נמוך)
◦ אי-סדירויות בקצב הלב )Arrythmia( עקב חוסר איזון באלקטרוליטים חשובים (למשל פוטסיום)
◦ מחסור בויטמין B1 ובמינרלים
◦ דלדול במבנה העצמות, ואף אוסטראופרוזיס
◦ היעדר ווסת וקשיים עתידיים הקשורים בהיריון
◦ לשימוש במשלשלים נזקים נוספים (פגיעה בשרירי הבטן)
שינויים גופניים הקשורים להפרעות אכילה
(על-פי העמותה הישראלית לטיפול, מניעה, ומחקר בהפרעות אכילה)
◦ חולשה, סחרחורת, עייפות,התעלפויות והתייבשות.
◦ בעיות מעיים, עצירויות, טחורים, שלשולים וכאבי-בטן.
◦ כאבי גרון תכופים, לחיים נפוחות, בלוטות רוק נפוחות.
◦ כאבים בוושט, כאבי שיניים, נשירת שיער.
◦ שפשוף באצבע, צלקת בגב כף היד כתוצאה מהקאות.
◦ חום גוף נמוך, אי סבילות לקור, דופק איטי.
◦ עור יבש, פצעים בפנים.
◦ צמיחת פלומת שיער על הגוף.
◦ שינוים הורמונאליים-בלימת ההתפתחות המינית, עצירת הגובה (בנות – אל ווסת, בנים – הפסקת
קרי לילה.)
◦ אוסטיאופורוזיס-ציפורניים סדוקות, שברים ספונטאניים, עקמת.
◦ הפרעות שינה.
אטיולוגיה
על אף שזה לא כלול בקריטריונים הרשמיים, ישנן תמות של שליטה, זהות, ספרציה- אינדיווידואציה (נפרדות,
עצמאות אוטונומיה)
ספרציה אינדיווידואציה
מרגרט מאהלר – שלב הספרציה-אינדיווידואציה מתרחש בגילאי 18 חודשים עד 3 שנים (מתאים לשלב
האנאלי האוטונומי של פרויד)
ביטוי העצמי האוטונומי, הספונטני, והאוטנטי. מצב אופטימלי: עידוד והתפעלות מהעצמי האוטונומי של הילד,
לצד הצבת גבולות מתאימים. (לתת לו לרוץ אבל לשמור שהסביבה בטוחה)
הכרה והנאה של ההורה מביטוי עצמי של הילד מאפשרת גדילה.
ביטוי רגשות
פסיכופתולוגיה : העצמי לא מקבל לגיטימציה אלא אם הוא מותאם להורה (אהבה מותנית.)
והתנהגויות אותנטיות נחסם (ההורה לא יכול לעמוד בהם, רגשית/פסיכולוגית.)
הילד/ה נעשה/ית "ממוקד/ת באחר" focused( )“other” ולא "ממוקד/ת בעצמי" focused( )“self”
העצמי אובד באחר שאותו מנסים לרצות – היעדר אינדיווידואציה. קבלת משוב חיובי נתפס כלא רצוי! נחווה
כזר ומקושר לשליטה חיצונית…
ייתכן כי ההגבלה הקלורית היא ניסיון להימנע משליטה שכזו – ניסיון לגבש זהות עצמאית
דחייה של הזנה שמגיעה עם תנאים… אי-אכילה היא בין היתר מרד (ובו בזמן הפיכה ליותר מושלמת)
פעמים רבות זו "הילדה הטובה." במשחק הזה ההורים לא יכולים לנצח!
(תחושת עצמי יציבה וקוהרנטית, עוברת דרך האחר, אין אינווידואציה, אני בתוך ההרגשות של האחר. כשהאחר נותן לי משוב חיובי אני יכול לחוות את זה כמשהו לא רצוי, זה חיצוני, זה בגלל מה שאני עושה ולא מה שאני. כשאומרים לבנות אנורקטיות שהן יפות הן חוות את זה כפגיעה, כל משוב הוא להצגה ולא למי
שאני, לתדמית המרצה שלי, אני מבפנים הרבה יותר פגומה ומכוערת, או שאני לא יודעת מי אני. )