כלל האצבע אומר כי עלינו להתמקד בהיבטי סביבה שעשויים להשפיע על השימוש. יש לאפיין את הסביבה
ולא את המערכת.
אפיון סביבה:
נאפיין את הסביבה ללא קשר למערכת עצמה, נתמקד בהיבטי סביבה שעשויים להשפיע על השימוש.
.1 אילוצים פיסיים ומבניים– במידה והמערכת דורשת הרחקה מילדים (נציב את המערכת במחבוא
או בגובה)
.2 תנאי סביבה-חושך/אור, גשום/שמשי.
.3 מורכבות הסביבה– כמות העומס על הכביש, כמות אנשים סביבה.
.4 קצב השתנות הסביבה– כמה מהר/לאט היא משתנה (דומה למורכבות.) .5 מיפוי הסיכונים בסביבה– אילו סיכונים יש בסביבה עצמה. למשל- עלינו להימנע משריפה העלולה
לפרצוץ מחוטי חשמל ליד מים.
.6 מיפוי האינפורמציה בסביבה – איזה מידע יש מהסביבה. (מדבקה על המזגן, שלט על הקיר בחדר
וכו)'
.7 מערכות סמוכות או תומכות– אילו מערכות יש לי בסמיכות. (אולי הן לוקחות תקשורת, משנות
את צורת התנהגותי.)
.8 משתנים ארגוניים– חוקים של הארגון. (שעות הפעלה/אי הפעלה)
לא כל המאפיינים רלוונטיים לכל מערכת. אלו מאפיינים שאנחנו בחרנו להתמקד בהם באפיון הסביבה. יש עוד, ויש כאלו שלא רלוונטיים לכל
מהערכות. בשקפים הבאים נפרט את המאפיינים.
אפיון סביבת השימוש
יש כאן מכשיר שהסביבה מאוד השפיעה עליו. המנופאים סירבו לעבוד בשל תנאי מזג האוויר ופיטרו אותם 37( אנשים נהרגו בתנאים דומים במהלך השנה.) היה אפשרי לעבוד על המכשיר. יכול להיות שאם הם היו עובדים זה היה נגמר אחרת. שביתה כללית במשק- משתנה ארגוני (גם שעות עבודה בחגים זה משתנה
ארגוני.)
- אילוצים פיזיים ומבניים- גובה
- תנאי סביבה- רוחות חזקות, מזג אוויר
- מורכבות הסביבה- האם מסובך לראות את מה שמסביב. פשוטה: אתר בניה שכמעט גמור, מורכבת:
כביש סואן מתחת, הולכי רגל מתחת וכו.'
- קצב השתנות הסביבה- יחסי. השתנות מהירה או איטית? אם בונים מעל בניין של הבורסה ויש הרבה
מכוניות ואנשים מתחת אז זאת השתנות מהירה. צריך ללכת לאתר ולבדוק- יש אתרי בניה עם קצב
השתנות סביבה מהיר ואחרים עם קצב איטי.
- מיפוי הסיכונים בסביבה- דברים שיכולים ליפול
- מיפוי האינפורמציה בסביבה– האם יש שלטים באזור? רמזורים? פרסומות? איזה מידע יש שעשוי
להסיט את דעתו של המשתמש (לא דברים שבתוך המכשיר.)
- מערכות סמוכות או תומכות- תומכות: חשמל, מערכת תקשורת. סמוכות: מכוניות של העובדים,
פלאפונים, מלגזה וכו.'
משתנים ארגוניים- שביתה, שעות עבודה. לדוגמא: המפעיל לא מופעל בשבת/מופעל בין 8-16 וכו.'
מערכת לדוגמה: מערכת החתמת כרטיס נוכחות בכניסה למפעל.
אילוצים פיזיים ומבניים
האילוצים הפיזיים והמבניים – יכולים לנבוע ממקום עמדת העבודה (למשל בגובה רב או במעבר צר או מאחורי אובייקטים שמסתירים, הצד שממנו הולך הרגל מגיע.) יש אילוץ פיזי של המיקום כדי שיוכלו
להגיע דרך החלון.
מרחק מהמערכת חשוב לקביעת גודל האובייקטים בתצוגה. ברכב יש מגבלת מקום שגורמת לצפיפות תצוגות ופקדים- יכול לגרום לצורך להתכופף אל חלקי מערכת
שונים.
אין הפרדה בין הולכי רגל ואוטו – אפשר להדרס.
- הדוגמאות: o כספומט שצריך לטפס על מדרגה כדי להגיע אליו- אילוץ פיזי: גובה, יכולת עלייה במדרגות (יוצר
אילוץ פיזי שלא כל המשתמשים יכולים להשתמש במכשיר.)
o מערכת drive-through של מקדונלדס: האדם מדבר מתוך המכונית ומזמין מעמוד שמוצב על
המדרכה. אילוץ פיזי: המיקום ליד הכביש: מספיק קרוב, שיהיה ניתן להגיע עם היד וכו.'
o מערכת כלשהיא/אולי כספומט שמונחת בגובה מסויים (להדגיש שזו לא בהכרח בעיה – אולי זה
מתאים לקהל היעד, אבל זה כן אילוץ מבני)
o משחק wii (קונסולת משחקי וידאו) – משחקים בסלון, עם מגבלות המבנה, הרהיטים וכו.' אילוץ
פיזי: המרחק, המרווח בינהם והגובה של המערכת שקולטת את האותות של המכשיר.
תנאי סביבה
- טמפרטורה– מערכת הממוקמת באזור בו יש לפעמים טמפרטורות מאוד נמוכות (מקפיא תעשייתי-) העובד יצטרך אולי ללבוש כפפות, מה שישפיע על היכולת שלו לתפעל את פקדי המערכת. בשמש המקשים עלולים להתחמם אם הם עשויים מתכת, למשל. משפיעה על תפעול פקדי המערכת. אותה מערכת באזורים
שונים בעולם תחווה תנאי סביבה שונים. לחום או לקור שבסביבה- לא לחום שנפלט מהמכשיר עצמו.
- רעש (למשל רעש מנוע של מכונת כביסה) יכול להשפיע על החלטות שנקבל על אופני מתן המשוב
(אודיטורי או ויזואלי,) על תקשורת בין אנשים (מכשיר קשר, כריזה)
- לחות, אבק– בסביבת מטבח למשל. האם קיים אבק? אולי הטלפון לא יכול לעבוד כשבסביבה יש אבק.
- תנאי ראות ונראות– תאורה חשובה לנראות התצוגות בתנאים שונים. חשוב להערכת הטרייד אוף בין תהליכי BU-TD . תאורה טבעית מאד חזקה (שמש) בשעות היום אשר מפריעה לראות, גשם בימים
חורפיים.
- ויברציות/רעידות – בנסיעה, ויברציות יכולות להפריע לקרא ולכתוב, לתפעול הפקדים, מנוע של מערכת
אחרת, סביבה של בנייה.