המשתמש הוא כל אדם שעשוי להשתמש במכשיר או שיכול להיות מושפע מהמכשיר בדרך כזו או אחרת. ההשפעה על הביצוע נעשית על ידי האינטראקציה בין מאפייני המשתמש לבין דרישות התפקיד. יש קשר
בין הניסיון שלי לבין מה שהתפקיד דורש (נסיעה בצד השני של הכביש-שינוי הדרישות.)
השלב הראשון הוא שלב איסוף המידע. שלב אפיון המערכת מורכב מאפיון המשתמשים במערכת, סביבת השימוש שלהם והתפקיד/ים שהם
מבצעים עם המערכת.
מדוע צריך לאפיין את המערכת?
הבנה של:
.1 המשתמש: מיהו המשתמש – צרכים, מגבלות ויכולות.
.2 הסביבה: התנאים והנסיבות בהם עובד משתמש עם המערכת.
.3 התפקיד: מדוע צריך המשתמש את המערכת, ומה עושה המשתמש עם המערכת?
ולאחר מכן- תכנון מערכת חדשה או שינוי מערכת קיימת:
בהתאם לצרכי המשתמש ויכולותיו בהתאם לתנאים הסביבתיים בהם הוא עובד
ובהתאם לפעולות שהוא עושה עם המערכת להשגת מטרותיו
אפיון המשתמשים:
המטרה: ליצור פרופיל מייצג של משתמשי המערכת. במחשבה על מי הם המשתמשים עלינו לחשוב על התאמה בין מה שהמשתמש נדרש לבצע לבין מה שהוא
יכול לבצע.
.1 נבחין בין משתמש ראשי למשתמש משני–
משתמש ראשי (קבוצה ראשונה:) מי שמשתמש במערכת באופן ישיר נקרא לו משתמש ראשי -waze(
נהגים, מי שיושב ליד הנהג ומנווט אותו)
משתמש משנה (קבוצה שנייה:) משתמשים משניים-הנהגים האחרים, אנשי תוכנה ושירות לקוחות, הולכי
רגל (מושפעים באופן עקיף, הם נקראים משתמשים אבל הם לא ראשיים אלא משניים.)
לא כל המשתמשים שייכים לפרופיל אחד. יש קבוצות של משתמשים במערכת למטרות שונות ובדרכים
שונות.
.2 בתוך המשתמשים הראשיים ובתוך המשתמשים המשניים נחלק לקבוצות לפי ההיבטים הרלוונטיים
לשימוש במערכת, שעשויים לגרום להבדלים באופן השימוש בה- זה יכול להיות גיל/שפה/ ועוד.. (כספומט- המשתמשים הלא ראשיים הם כל אלא שמושפעים בעקיפין מהמערכת. כלומר אם הכספופט לא עבד: אז
הבנאדם שאני אמור לשלם לו, הכספומטים האחרים שאני אלך אליהם הם משתמשי המשנה.)
.3 לאחר חילוק הקבוצות יש לאפיין את הפרופיל של כל קבוצת משתמשים. קבוצות עם מטרה משותפת,
סוג תפקיד דומה.
משתמש ראשי לעומת משני
משתמש ראשי: מי שעובד באופן ישיר עם המערכת והמערכת נבנתה עבורו. מהם התנאים למשתמש
ראשי? משתמש בבקרים ובתצוגות (במערכת,) והמערכת נועדה בשבילו.
משתמש משני: .1 משתמש שהמערכת אינה מיועדת לו, אך עשוי להשתמש בה בנסיבות מסוימות. (מתן תמיכה למשתמשי
המערכת, ביצוע בדיקות מערכת, ניטור עבודת המשתמשים הראשיים, טכנאים.)
.2 משתמש שאינו עושה שימוש במערכת אך מושפע מהשימוש בה ובתוצריה באופן עקיף.
חלוקה למשתמש ראשי/משני לפי היבט רלוונטי- עיסוק, תפקיד, מטרות, מגבלות, גיל, ידע וכו.'
נעשה לכל קבוצה טבלה נפרדת (טבלה לראשיים וטבלה למשניים.)
איך המאפיין ישפיע על העיצוב? | מאפיין |
שימוש בטקסט לעומת ייצוג גרפי, מורכבות המערכת, תמיכה בתהליכי תפיסה, קשב וקבלת | גיל |
החלטות. לכתוב את טווח הגילאים של המשתמשים במערכת. מי שפיזית יכול להשתמש | |
במערכת. | |
מהי השפה של המשתמשים במערכת (עברית, ערבית, אנגלית וכו,)' גם אם זה כתוב בשפה | שפה |
ספציפית אני עדיין אוכל להשתמש, השאלה היא מי עשוי להשתמש במערכת. אולי | |
המערכת מעוצבת בצורה לא טובה. | |
שפות הממשק, טרמינולוגיה, שימוש בתמונות ואייקונים | |
הכרות מעטה עם עולם התוכן: ממשק תומך המכוון את העבודה, טרמינולוגיה מתאימה | תפקיד וידע |
הכרות רבה עם עולם התוכן: שימוש במושגים ובשטפי העבודה המוכרים למשתמש. | רלוונטי |
מה התפקיד של הבנאדם, מהו תחום התוכן שלו (בנק–עבודה פקידותית, כסף, נהג–ידע | תחום תוכן, |
בסיסי בנהיגה ובתמרורים,) אם יש למשתמשים היכרות מועטה ניצור ממשק תומך יותר | מושגים, מוסכמות, |
ופשוט יותר. | פרוצדורות. |
מתכנת–ידע בסיסי בתכנות, יודע פקודות בסיסיות. | השכלה וידע |
נהג–עבר טסט, יודע קרוא וכתוב. נוסע– מי שמאחורה אין צורך בהשכלה קודמת. התאמה | |
לרמות השכלה וידע שונות. | |
מומחים: קיצורי דרך, גמישות, ייעול העבודה. | ניסיון עם המערכת |
מתלמדים: תהליך עבודה מובנה, תמיכה בתהליך הלמידה משתמש במערכת פעם ראשונה. | מתלמדים, |
כל משתמש שיתמיד עם המערכת יהפוך ממתלמד למומחה. | מזדמנים, מומחים |
מזדמנים: שקיפות, דיאלוג תומך, עזרי זיכרון- דברים שיעזרו לו לזכור. אתה יכול להיות | |
חסר ידע לחלוטין והמערכת תעזור למזדמן | |
ניסיון דומה רלוונטי (רישיון לרכב ותחילת לימודים כיצד להטיס מטוס.) ניסיון שליטה | היכרות ושליטה |
במערכות דומות כמו פלאפון–שימוש במחשב וכו.' לכתוב האם יש היכרות ושליטה | במערכות דומות |
במערכות דומות ולכתוב מהן המערכות הדומות. | |
תאימות עם מודל מנטלי קיים, עקביות בייצוגים ומינוחים. | |
עיוור צבעים (רמזור-המיקום של הצבעים,) נכות מסוימת, גובה. מנטליות: בגרות, זקנה, | יכולות ומגבלות |
שכחה, בעיה נפשית והתפתחותית. | (פיזיות ומנטליות) |
מיקום, התאמה אישית, גודל תצוגות ופקדים, שימוש זהיר בצבעים, אמצעי הזנת מידע | |
חלופיים, תיקון שגיאות. |